CUPRINS

 

 

 

 

CAPITOLUL 1.

INTRODUCERE                                                                                                                pag 1

 

CAPITOLUL  2.

TEORIA  DECIZIEI ÎN CONDIŢII DE INCERTITUDINE

(COMPORTAMENTUL AGENŢILOR ECONOMICI)                                       pag 4

 

2.1.  LIMITELE CRITERIULUI “VALORII  ACTUALE  PROBABILE”                   pag 4

 

2.2.  PARADOXUL SANKT PETESBURG                                                                 pag 4

 

2.3.  PRINCIPIUL LUI Bernoulli ŞI AXIOMELE Von Neuman – Morgenstern     pag 5

 

2.4.  AVERSIUNEA  PENTRU RISC: DEFINIŢIE ŞI EVALUARE               pag 8

2.4.1.                  Generalităţi                                                                                      pag 9

2.4.2.                  Măsuri  ale aversiunii pentru risc                                                  pag 9

2.4.3.                  Câteva funcţii Von Neuman - Morgenstern uzuale                      pag 10

2.4.4.                  O ordine parţială a funcţiilor de utilitate Von Neuman - Morgenstern   

                                                                                                       Pag 11

 

2.5. RISCUL UNEI VARIABILE ALEATOARE : DEFINIŢIE ŞI MĂSURĂ           pag 12

 

2.6. APLICAŢIE: COMPORTAMENTUL ECONOMIILOR MENAJELOR           pag 13

 

2.7. CRITERIILE PRINCIPIULUI LUI BERNOULLI                                               pag 15

2.7.1.          Funcţii de utilitate depinzând de starea naturii                               pag 15

2.7.2.          Axioma de independenţă                                                                   pag 15

2.7.3.          Alte paradoxuri                                                                                  pag 16

2.7.4.          Asigurarea şi jocul                                                                            pag 16

 

2.8. CONCLUZIE: TEORIA DECIZIEI ESTE APLICABILĂ ÎN ASIGURĂRI?

REZUMATUL CAPITOLULUI 2                                                                                pag 17


 

 

 

CAPITOLUL 3

A.  ASPECTE DINAMICE ALE CONTRACTELOR ECONOMICE      pag 19

 

3.A.1.           ANGAJAMENT ŞI RENEGOCIERE                                 pag 19

 

3.A.2.           CONTRACTE COMPLETE                                               pag 20

3.A.2.1. Autoselecţia                                                             pag 21

3.A.2.2. Hazard moral                                                            pag 26

3.A.2.3. Contracte incomplete                                             pag 28

 

 

B.  SELECŢIA ADVERSĂ. TEORIE GENERALĂ                                              pag 30

 

3.B.1. TEORIA MECANISMELOR DE REVELAŢIE              pag 30

3.B.1.1.            Mecanism general                                                   pag 31

3.B.1.2.            Aplicaţie la modelele de autoselecţie                   pag 31

 

3.B.2. MODELUL DE BAZĂ                                                                 pag 32

3.B.2.1.            Analiza restricţiilor incitative                                pag 33

3.B.2.2.            Rezolvarea modelului                                             pag 35

 

C.     SELECŢIA ADVERSĂ: EXTENSII ŞI EXEMPLE                                       pag 41

 

3.C.1. EXTENSII                                                                                      pag 41

3.C.1.1.            Concurenţa în contracte                                          pag 41

3.C.1.2.            Teoria licitaţiilor                                                     pag 43

3.C.1.3.            Robusteţe  şi erori de observare                            pag 45

3.C.1.4.            Principalul informat                                                pag 45

3.C.1.5.            Incitaţiile contrare                                                   pag 46

 

3.C.2. EXEMPLE DE APLICAŢII                                                          pag 47

3.C.2.1.            Regularizarea unei întreprinderi publice               pag 47

3.C.2.2.            Fiscalitatea optimală                                                           pag 47

3.C.2.3.            Monopolul în asigurări                                           pag 50

 

3.C.3. PIAŢA MAŞINILOR DE OCAZIE                                              pag 52

 

3.C.4. COSTUL SEMNALELOR                                                pag 53

 

3.C.5. SEMNALE GRATUITE                                                                pag 57

 

3.C.6. PRINCIPALUL INFORMAT                                                       pag 59

 

CAPITOLUL 4        CONCLUZII                                                                        pag 60