CAPITOLUL I
DEZVOLTAREA DREPTULUI DE INTERVENTIE UMANITARA
Sectiunea I Principiul non-interventiei
1.1 Notiune
1.2. Evolutia principiului.
1.3. Notiunea de „domeniu rezervat".
Sectiunea 2
Prezentarea situatiilor calificate ca ingerinta.
2.1 Notiunea de ingerinta.
2.2. Definirea termenului de agresiune.
2.3. Situatii de ingerinta în dreptul international.
2.3.1.Strâmtoarea Corfu
2.3.2. Raidul israelian asupra aeroportului din Entebbe (Uganda).
2.3.3. Interventia Vietnamului în Cambodgia
2.3.4. Interventia SUA în Grenada
2.3.5. Diferendul privind „Activitatile militare si paramilitare în Nicaragua si contra acesteia".
2.3.6.Diferendul dintre SUA si Panama
2.3.7.Invadarea Kuweitului de catre Irak
Sectiunea 3
Dreptul de interventie al Consiliului de Securitate- exceptie de la regula nerecurgerii la forta.
3.1. Sesizarea Consiliului de Securitate
3.2.Controlul exercitat de Consiliul de Securitate prin sanctiunile aplicate.
Sectiunea 4
Dreptul de interventie umanitara.
4.1 Notiune
4.2 Dezvoltarea dreptului de interventie umanitara.
4.3. Dreptul de interventie umanitara si prevederile Cartei
Sectiunea 5
Interventie - drept de interventie - drept de interventie umanitara - delimitari.
2.1 Asemanari
2.2 Deosebiri
CAPITOLUL II
DREPTUL DE INTERVENTIE ARMATA UMANITARA ÎN DOCTRINA SI ÎN SISTEMUL NATIUNILOR UNITE Sectiunea 1
Consideratii introductive.
Sectiunea 2
Pozitia doctrinei fata de dreptul de interventie umanitara.
2.1. Doctrina favorabila dreptului de interventie umanitara
2.2. Criterii propuse pentru determinarea caracterului umanitar al interventiei.
2.3. Alte opinii favorabile unui drept de interventie pe considerente umanitare.
2.4.Situatii de interventie armata umanitara, oferite de practica internationala
2.4.1.1971- India a patruns pe teritoriul Bangladeshului
2.4.2. Interventia Tanzaniei în Uganda
2.4.4. În 1979, trupele armate vietnameze
2.4.5. Interventia SUA pe teritoriul Grenadei
2.4.6. Interventia SUA în Nicaragua
2.4.7. Operatiunea „Cauza dreapta"
2.5. Critica dreptului de interventie armata umanitara
2.5.1. Dreptul de interventie armata umanitara este definit imprecis.
2.5.2.Dreptul de interventie armata umanitara preventiva reprezinta un pericol.
2.5.3. Dreptul de interventie armata umanitara este contrar Cartei.
Sectiunea 3
Dreptul de interventie umanitara în sistemul Cartei O.N.U.
3.1. Fundamentul juridic al dreptului de interventie umanitara.
Sectiunea 4
Dreptul de interventie în documentele oficiale adoptate în cadrul O.N.U.
4.1.Rezolutiile Adunarii Generale
4.1.1. Rezolutia 2625 (XXV)
4.1.2 Rezolutia 3314 (XXIX)
4.1.3 Alte rezolutii ale Adunarii Generale cu referire la utilizarea fortei
4.2. Problema utilizarii fortei în documentele unor organizatii regionale.
4.2.1 Carta Organizatiei Statelor Americane
4.2.2. Rezolutia Adunarii Generale a NATO
4.2.3. Protocolul nr. 2 aditional la conventiile de la Geneva din 1949
4.3. Distinctie între dreptul de asistenta umanitara si interventia armata umanitara.
4.4. În concluzie
Sectiunea 5
Rolul Consiliului de Securitate în aplanarea conflictelor internationale.
5.1. Dreptul Consiliului de Securitate de a interveni
5.2. Activitati premergatoare adoptarii Rezolutiei 688 (1991).
5.3. Alte masuri luate de Consiliul de Securitate pentru rezolvarea unor crize internationale
5.4. Distinctie între rezolutiile care autorizeaza si cele care au o anumita conduita
5.5. Distinctie între rezolutiile care prevad un regim de interceptie maritima si cele care autorizeaza
actiunea fortelor multinationale
Sectiunea 6
Implicarea Curtii Internationale de Justitie în aplanarea diferendelor internationale.
Sectiunea 7
Obligatia statelor de a interveni în scopul unor conflicte armate.
7.1. Respectarea tratatelor
7.2. Interzicerea utilizarii fortei armate.
7.3. Sesizarea consiliului de Securitate
7.4. Pozitia statelor fata de utilizarea fortei
Sectiunea 8
Dreptul de interventie umanitara cunoaste o evolutie progresiva
CAPITOLUL III
DREPTUL DE ASISTENTA UMANITARA
Sectiunea 1
Consideratii introductive.
Sectiunea 2.
Conduita statelor fata de dreptul de asistenta umanitara
2.1 Statul victima nu poate refuza asistenta
2.2. Statele sunt obligate sa acorde asistenta umanitara.
2.3. Valoarea juridica a rezolutiei 688 a Consiliului de Securitate.
Sectiunea 3
Dreptul de asistenta umanitara în cadrul organismelor internationale.
3.1. Rezolutiile Adunarii Generale
3.1.1. Rezolutia 43/131
3.1.2. Rezolutia 45/100
3.1.3. Rezolutia 45/102
3.2 Hotarârile C.I.J.
3.3 Institutul de Drept International
Sectiunea 4
Comitetul International al Crucii Rosii.
4.1 Principiile fundamentale ale C.I.C.R.
4.2. Promovarea dreptului international umanitar.
4.3 Documentele internationale cu referire la C.I.C.R.
4.4 Actiunea desfasurata de C.I.C.R.
4.5. Rolul C.I.C.R.
4.6 C.I.C.R. si interventiile armate în scop umanitar
Sectiunea 5
Asistenta umanitara oferita de organizatiile neguvernamentale.
Sectiunea 6
Metodele utilizate în cadrul O.N.U. pentru prevenirea conflictelor.
6.1. Dispozitivele de alerta rapida în domeniul umanitar.
6.2. Crearea postului de secretar general adjunct pentru probleme umanitare
CAPITOLUL IV
OPERATIUNILE O.N.U. DE MENTINERE A PACII SI DREPTUL DE INTERVENTIE UMANITARA
Sectiunea 1
Consideratii introductive
1.1. Metode utilizate în gestionarea conflictelor.
1.1.1. Mentinerea pacii
1.1.2. Realizarea pacii
1.1.3. Impunerea pacii
Sectiunea 2
Actiunile umanitare în Somalia.
2.1. Evolutia conflictului în Somalia
Sectiunea 3 Asistenta umanitara în Irak
Sectiunea 4 Asistenta umanitara în Angola.
Sectiunea 5 Operatiunile umanitare în Rwanda
Sectiunea 6 Asistenta umanitara în Iugoslavia
CAPITOLUL V
CONCLUZII
BIBLIOGRAFIE
LUCRAREA ARE 137 DE PAGINI!!!